Lees meer
Leren is samen effectiever en vooral plezieriger dan alleen. Het motiveert meer, het sluit meer aan bij het dagelijkse werk, bij werkplek leren en het stimuleert het van elkaar leren. Voor ontwikkelen geldt hetzelfde waarbij elkaar feedback geven op gedrag, houding en handelen mooie ontwikkelimpulsen geeft. Ook draagt samen bij aan het doen van zelfreflectie door te spiegelen en te signaleren. Samen wil zeggen dat je van elkaar leert, met elkaar in gesprek gaat en samen sterker wordt. Leren en zeker ontwikkelen is geen kwestie van grote stappen snel thuis. Het gaat om simpele, voelbare en snapbare stappen die samen voor beweging zorgen. Samen en simpel vindt zijn fundament bij de stroming van het sociaal constructivisme van Bjoksi en de self efficacy theorie van waarin gesteld wordt.
Samen is ook samenhang. Samenhang tussen leren en ontwikkelen en presteren en veranderen. Door samen te leren wordt de samenhang beter en ben je beter afgestemd op andere veranderingen en ontwikkeling.
Lerend, luisterend, Leidend en lachend
Leren heeft te maken met kennis op doen, iets te weten zien te komen wat je nog niet weet. Iets doen wat je nog niet deed. Het gaat dus over de kennis- en vaardigheden hebben om en de ervaring op te doen om iets goed te doen. Het kenmerkend van leren vanuit Slow is de ruimte voelen om fouten te mogen maken, om zelf stappen te zetten.
Door naar jezelf en anderen te luisteren maak je ruimte om je te ontwikkelen. Je staat open om vanuit verschillende invalshoeken naar de werkelijkheid te kijken en bent daarmee in staat om meer handelingsperspectieven te ontwikkelen. Dit uit zich dan ook in handelen en gedrag dat beter is afgestemd op wat er nodig is. Luisteren is wederkerig. Als jij naar de ander(en) luistert gaan zijn naar jou luisteren.
Je eigen leer- en ontwikkelambitie is leidend voor het proces. Het vindt onder jouw regie samen met anderen plaats. Ook als je geen directe leerambitie hebt of je wordt door je organisatie genoodzaakt, jij bent leidend. Hier ligt mede de theorie van de internal locus of control van …. ten grondslag die zegt die jij zelf je eigen…. Etc. Je hebt zicht op je eigen leer- en ontwikkelcapaciteit en je weet aan welke ontwikkel-en belemmerpunten je gaat werken.. theorie herzberg.
Leren en ontwikkelen is een serieuze zaak. Hoe meer je jezelf ontwikkelt en hoe meer je leert des te meer ben je in staat om te doen wat het beste bij je past, bij wie jij in de oorsprong bent. Het gaat gepaard met vallen en opstaan en met pijn en plezier. Het is net zo’n serieuze zaak als het leven en het werk zelf en daar hoort lachen, plezier en lol maken bij, dus geldt dit zeker ook hier. Ontwikkeling in gamification en playfication, het komen tot gedragsverandering door het toevoegen van spelelementen aan het leerproces. Of het ontwikkelen van serious games om kennis- en vaardigheidsontwikkeling te stimuleren.